sunnuntai 10. marraskuuta 2013

Virkatut tähtimatot ja kynttilälyhdyt

Hyvää isänpäiväiltaa kaikille!

9.6.2015. Löysin yhden tähtimaton ohjeen täältä  . (http://www.lanka-tekstiili.fi/product/72/tahtimatto).
Muutama viikko sitten sain idean kokeilla virkata tähtimaton kahdella värillä. Ohjetta en mistään sellaiseen löytänyt, kuvia kuitenkin sen sijaan löytyi ja niistäkin oli vähän apua.
Yksi viikonloppu meni sitten mattoa virkatessa ja purkiessa, ennenkuin matto alkoi näyttää joltain.
Tämmöinen tuli ekasta versiosta.
Tämä on virkattu Kauhavan Kangasaitan ontelokuteesta kasin koukulla.
Nurjalla puolella näkyy toinen kude silmukoiden välistä, sillä en katkaissut kudetta välillä. Mutta haitannekko tuo mittään jos ei voikaan molemmin puolin mattoa pitää. Kirjovirkkauksella saisi varmaan toisen kuteen näkymättömäksi mutta se kai vaatisi sitten kiinteiden silmukoiden käyttöä. Nämä matot virkkasin pylväillä.
Tässä toinen joulua ajatellen.
Tämäkin on ontelokuteesta virkattu, ohuemmasta kylläkin kuin tuo eka. Tämä matto on nyt olkkarissa ja turkoosi tähtimatto on käsityöhuoneessa.
Virkkasin yhden myös paksuhkosta matonkuteesta. En ole mitään tarkkaa ohjetta kehitellyt, sillä tuo materiaalin laatu vaikuttaa niin paljon siihen, miten työ etenee. Virkaten ja purkaen ja virkaten ovat nämä työt syntyneet.

Olen virkannut myös vähän pienempiä töitä. Lasipurkkien päälle virkkasin päälliset pakettinarusta ja paksusta puuvillalangasta.
Nämäkin on omasta päästä. Koitin saada vähän talomaista tunnelmaa näihin tekemällä ikkuna-aukkoja.

Tähän seuraavaan sain idean Pirkanmaan kotityön Onnelasta. Virkkasin tämän 3 litran Ilves-tölkin ympärille sopivaksi.
Tämä on oikeastaan toinen versio, ensimmäisen virkkasin hyvin ohuesta paperinarusta ja siitä ei tullut kyllä esittelykelpoista, irrotti se sentään hyvät naurut muutamassa sen nähneessä :D. Tämän sitten virkkasin vähän paksummasta ja tästä tulikin vähän parempi. Sisällä palaa led-valot.
Nyt on tullut niin paljon virkattua että peukaloni nahkakin on kovettunut. Olenkin taas vaihteeksi neulonut ;).

Minni-muori (meidän vanhin kissa) nukutettiin viikko sitten. Taas on pitänyt totutella vähempiin tassutteluihin. Tilkku-neiti meille täällä vielä seuraa pitää ja toivottavasti vielä pitkään.

Kiitokset jälleen vierailuista ja kommenteista. Sekä lämpimät tervetulotoivotukset uusille lukijoille!
Mukavaa joulun odotusta kaikille!
terkuin
Irma

38 kommenttia:

  1. Onpa kertakaikkiaan upeat matot :)
    Ja hienoja tuli lyhdyistäkin. Täälläkin on vuorotellen koukku ja puikot heiluneet. Täytyy aina välillä vaihtaa välinettä, ettei pääse kyllästymään :)

    VastaaPoista
  2. WWWAUTSI UPEITA

    Mukavaa alkavaa viikkoa sinulle.

    VastaaPoista
  3. Tykkään! Hienot matot! Kauniita virkattuja lyhtysuojiakin! Ahkera virkkuri ;)

    VastaaPoista
  4. Kauniita mattoja ja lyhtyjä :)

    VastaaPoista
  5. Voi sitä Minni-muoria ♥ Ihania virkkauksia !!! Kaikki matosta lyhtyihin , osaisinpa itsekin ;) Iloa viikkosi ♥

    VastaaPoista
  6. Hengästyttävää vauhtia saat tehtyä vaikka mitä. Ihan käsittämätön käsitöiden ADHD ;D.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heh, hauska kommentti, pääsi multa kunnon naurut! Olet oikeassa, kun nyt ajattelen, viime kesän käsityölaiskuus on vaihtunut ylivilkkaudeksi käsitöiden suhteen. Muuten olen hiljainen ja rauhallinen mutta kädet käy aina kun on vapaa hetki. Hyvä kun saan yhden valmiiksi asti kun kädet hamuaa jotain uutta tehtävää. Mutta nyt alkaa käsityöpatoutuma olla aika lailla purettu, ainakin tällä hetkellä. :D

      Poista
  7. Ihanat matot etenkin toi sininen tähtikuvio hurmasi miut kokonaan.
    kauniita nuo virkatut purkin päälliset, valo antaa niille ihan uutta ilmettä.
    Lämmin halaus Minni-muorin pois menosta.

    VastaaPoista
  8. Onpa ihanat tähtimatot, punainen sopii hyvin jouluunkin.... Oispa kiva tehdän itse joulukuusen alusmatto...
    Nättejä on myös nuo lyhtyjen suojukset :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon. Kuusen alle meinasin tuon paunaisen laittaakin. :)

      Poista
  9. ÄÄÄÄÄÄÄÄK, mielettömän ihania ja upeita!!!!! Sanoinko jo ihania? :) Nuo matot on kyllä huippuja, taitava olet!!!!
    Ja nuo lasipurkkien koristeet on myös ihania, pitääkin itse kokeilla myös :) Mukavaa viikkoa sinulle!

    VastaaPoista
  10. Ihanat tähtimatot! Niin ja nuo muut virkkaukset myös, upeita!
    Sinulla on hurja tahti käsitöissä.
    Itse saan kyllä paljon aloitettua, mutta valmiiksi ne tulevat hitakaisesti.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos!
      Nyt on tullut kyllä paljon tehtyä kaikenlaista, vähän liikaakin, sormien nivelet alkoivat jo kiukuttelemaan ;)

      Poista
  11. Taivas miten ihana matto! Tuollaisen kun saisi harmaalla tähdellä <3 Ekaa kertaa blogissasi visiitillä ja jään oitis lukijaksi. Aivan ihania käsitöitä sinulla :)

    VastaaPoista
  12. Aivan ihania mattoja. Samaa ohjetta olen metsästänyt mutta turhaan. Malttaisitko luopua ohjeesta:-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Minäkin sitä ohjetta olen metsästänyt, mutten ole löytänyt. Kuten tuolla tekstissä kirjotin en ole näihin mitään ohjetta paperille kirjoittanut vaan matot olen virkannut ihan "näppituntumalla". Semmoisen vinkin voin antaa, että lisäsin jokaisen sakaran keskellä yhden pylvään muutaman kerroksen ajan, etteivät silmukat niistä vähene liian pian ja siten saa sakaroihin lisää pituutta.

      Poista
  13. Saako kysyä, että minkälaatuista ontelokudetta käytit? Mulla on Lilliä, mutta se taitaa olla liian paksua

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. hei, turkoosi/luonnonvalkoinen on juuri Lillistä, koukkuna käytin kasia. Olen aikaisemminkin ostanut ontelokudetta, jota myytiin myös Lillinä mutta se oli leveämpää kuin tuo turkoosimattoon käytetty, sitä on kai sitten eri leveyksiä? Valko/punainen on taasen virkattu eko-ontelokuteesta, koukkuna siinäkin kasi, se olis menny seiskallakin hyvin.

      Poista
  14. Rentouttavaa ja Tunnelmallista Joulua sinulle ja perheellesi!

    Kiitos monista kauniista ideoista jotka olet jakanut blogivieraittesi ihailtavaksi!

    VastaaPoista
  15. Hei! Ihastuin tuohon siniseen tähtimattoosi kun sattumalta käväisin blogissasi. Ensimmäinen kerta siis ja oitis minusta tuli uusi lukijasi! Voisitko kertoa kuinka monta kiloa sinulta meni ontelokudetta? Kiitos paljon. T. Tonja

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei vaan ja tervetuloa!
      Tarkkoja määriä en nyt pysty sanomaan mutta matto painaa n. 2 kiloa. Turkoosia on mennyt ehkä reilut 1/2 kiloa ja loput sitten vaaleaa.

      Poista
  16. Siis on kertakaikkisen UPEAT matot varsinkin tuo sininen!
    Voisinkohan minäkin saada tuollaisen aikaan... Hmm =)

    VastaaPoista
  17. Hei!
    Ihania töitä pilvin pimein :) Kertakaikkisen uppeet tähti-matot! Miten tuon maton toteutit, eli onko tähti kenties tehty ensin ja sitten välit, vai kuinka? Perus idean hoksasin, mutta tuo kohta pikkusen arveluttaa. Aurinkoista kevättä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon! Virkkasin maton yhtenä kappaleena. Kuljetin siis toista väriä mukana koko ajan pylväiden sisällä. Nurjalla puolella pylväiden sisällä menevä kude näkyy silmukoiden välistä, eikä mattoa oikein voi pitää molemmin puolin (makuasia?)
      Toivottavasti osasin selittää ymmärrettävästi.
      Aurinkoista kevättä sullekin!

      Poista
  18. oon aivan ihastunu tuohon sun tekemään tähtimattoon ja harmittaa niin kun ei missään oo mitään ohjeita! niinkuin monet muutkin on kyselly vinkkejä niin olis aivan mahtavaa jos voisit kirjoittaa matosta blogiin jonkinnäköiset ohjeet !:) itsekin olen niin amatööritason virkkailija että ei ilman ohjeita meinaa luonnistua työt :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei ja kiitos komentista!
      Kuten tuolla aiemmin kirjotin minulla ei ole valmiina mitään kirjoitettua ohjetta. Eli minun pitäisi oikeastaan virkata uusi matto ja samalla kirjottaa sitten ohjetta muistiin. En valitettavasti ainakaan lähiaikoina ole aikeissa virkata uutta mattoa. Minulla kun on nuo kädet välillä aika huonossa kunnossa ja maton virkkaaminen on siitä rasittavammasta päästä. Mutta laitan asian mieleeni muhimaan ja katsotaan jos tässä syksymmällä saisin maton ja jonkinlaista ohjettakin aikaiseksi.
      terkuin Irma

      Poista
    2. Oi se olisi mukavaa! :)

      Poista
  19. Hei kaikille! Törmäsin netissä yhteen ohjeeseen. Itse en ole nyt jaksanut lisää tähtimattoja virkata.
    Täältä ohje löytyi: http://www.lanka-tekstiili.fi/category/23/tahtimatto

    VastaaPoista

Kiitos käynnistä Kammarissa ♥♥♥